Kitap kurdu

Kitap kurdu

Kitap özeti nasıl çıkartılır

A. Her şeyden önce bazı temel kurallara uymak gerekir:
• Özet, asıl metnin temel düzenine doğru ve sadık bir şekilde uymalıdır, özette genel olarak metnin düzeni takip edilmelidir. Ancak bu kural, özeti kendi planınız içinde yapma hakkınızı elinizden almaz. Özet yapmak, bir bakıma metni tekrar yazmaktır. Metni tekrar yazarken hem metnin düzenine bağlı kalabilir, hem de konunun gerektirdiği düzenlemeleri yapabilirsiniz.
• Özetinize metinde bulunmayan fikirleri sokmayınız, metinde söylenen şeylerle ilgili de hiçbir yargıda bulunmayınız. Yani tarafsız, nesnel olunuz.
• Özetinizde metinden alınmış cümlelere yer vermeyiniz. Kendi kelimelerinizi ve cümlelerinizi kullanınız.
B. Sonra şu kuralları da göz önünde bulundurunuz :
• Metnin esasına saygı gösteriniz:
- Özetlenen metnin mantığını kavrayınız ve yansıtınız. Özetin başarısı buna bağlı olacaktır.
- Çeşitli fikirler arasındaki bağları fark ediniz ve bunları özetinize yansıtınız.
- Özetlenen metnin temel fikirlerini bulunuz.
- Özet için verilen uzunluk ölçüsüne uyunuz, kelime yahut sayfa sayısı sınırlarını aşmayınız. Yahut amacınıza en uygun kısaltma oranını kendiniz belirleyiniz.
• Kendi özet metninizi oluşturunuz ve tarafsız olunuz:
- Uygun ifadeler, terimler, deyimler kullanınız.
- Tarafsız bir anlatım şekli kullanınız. (Mesela, “metnimizde” yerine “metinde” deyiniz.)
- Kişisel kelimelerinizi kullanınız. Dil ve anlatım size ait olsun.
- Kişisel fikirlerinizi belirtmeyiniz.
- Özetlenen metinden örnek alıntılar yapmayınız. Bu yolu, çok önemli bir sebep varsa çok az kullanınız.
- Metinde geliştirilen fikirlere bağlı kalınız.
C. Nihayet, çok zaman kaybetmemek için şu şemaya uyunuz:
1. Metni dikkatle okuyorum.
2. Metnin önemli kelimelerini bulmaya dikkat ediyorum ve anahtar-kelimeleri buluyorum.
3. Önemli fikirleri buluyorum ve yalnızca açıklayıcı ve tasvir edici örnekleri vb. bir kıyıya bırakıyorum.
4. Yazıdaki mantıkî bağları dikkatle buluyorum.
5. Metnin somut, görsel bir şemasını yapıyorum ve önemli fikirlerin birbirine nasıl bağlandığını gösteriyorum.
6. İlk taslak yazımı yazıyorum, metnin boyunu hesaplıyorum.
7. Taslak yazımı düzeltiyorum (imlâ, dil, anlatım, vb.)
8. Özetime son şeklini veriyorum.
Bu kurallara uyarsınız, doğru, güzel bir özetin sahibi olursunuz. Bu sanıldığı kadar önemsiz ve kolay bir iş değildir, yazı sanatını öğrenmenin yollarından birisinin iyi özetler yazabilmek olduğunu unutmayınız ve sık sık bu alıştırmayı yapınız. Bunu yaparsanız, usta bir kalem sahibi olma yolundasınız demektir.

13 Eylül 2010 Pazartesi

yaşlılık

Mimar  uzelyov,mezarlık  tamiratları  için  doğduğu  kente  gelmişti.Burada  doğmuş  büyümüş  burada evlenmişti.Burası  ona  geçmişteki  yaptığı  hataları hatırlatıyordu.Buraya  tam  on sekiz  yıl  önce gelmişti, kent  ona  çok  yabancı geliyordu.Herşey değişmişti burada.Bir  ağacın  altında  derin  derin düşünürken  bir  adam  yanına  yaklaştı ve  ona uzelyov  mu  sizmisiniz .Nekadarda değişmişssiniz beni  hatırladınızmı  ben  sizin  eşinizle  olan  boşanma  davanızı  almıştım.Aylardır  uğraştım   boşanmanız  için  ama  sonunda  başardım.Uzelyov: A tamam şimdi hatırladım  İvan  Nikoloyeviç  sizsiniz.Görüşmeyeli  nasılsınız Mimrina  nasıl  iyimi  oda ben  onu  burada  bırakıp  gitmiştim  yaşıyormu  halan?
Nikoloyeviç: Siz  gittikten  sonra   bayan Mimrina çok  perişan  oldu hiç  kimseyle  evlenmedi  konuşmadı.Sizden  parada  istedi  ama  siz  ona  para  göndermediniz size  çok kırılmıştı Bir  defasında  sizin  boşanmanızda kalan  tazminat  parasını bana  getirip  onun parasını  al ben  onun  pisli  parasına  elimi  dokundurmucam dedi.
Peki sen ney yaptın aldınmı  o  parayı?
Tabikide  aldım  almaz  olurmuyum o  kadar  çok  para  kimin  gözünü  döndürmez  bilirsiniz  beni  paraya  ne  kadar  çok  düşkün  olduğumu .
Tabi  kim  düşkün  olmaz  ama  almamalıydınız .harcadınızmı  o  parayı.
Bir kısmını harcadım ben  yarın olduğunda  baktım  salonda bayan Mimrina  hanım  ama    çabuk  o  parayı  geri ver dedi.Bende  çok  şaşkındım ama siz  dün  öyle  demiyordunuz o  kadar  desteyi  yüzüme  fırlattınız  şimdi  nolduda benden geri  istiyorsunuz?Söyler  misiniz  Mimrina hanım?
Sana  geri  ver  dedim .Ben harcadım  ama  o  parayı .Gerisini  sonra  verirsin uzelyov  sana  çok  para  verdi. bana  kalan  parayı  ver dedim  çabuk  ol bende  parasını  verdim  ve  ordan  çıktı  bir  dahada  karşılaşmadık.En  sonunda  bir  haberini  aldım  çok  hasta  olduğunu öğrendim helallik  istemek  için  evine  gittim  zavallı  kadın  çok hasta  ölecek  nerdeyse.
Peki öldümü. Evet aradan  bikaçgün  sonra öldüğü haberini aldım çok  üzüldüm.
Uzelyov Mimrinanın  mezarına  gider  ve nerdeyse  ağlayacaktı.  Onu  halan  çok  seviyordu  .Ve  bende yanına  gidip  hadi  kalk  gidelim giden  gitmiş  geri  getiremessin  onu dedim  ve  beraberce mezarlık şefinin  yanına  gittik  onları  tanıştırdım  uzelyov  işini  bitirip  hemen  kenti  terketti  burası  ona a cı  hatıralarını  hatırlatıyordu  çünkü.....


ösqe

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder